در حاشيه سفر وزير ارشاد به يزد


انعکاس مطبوعات در یزدفردا
 روز پنجشنبه 2/2/89 سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي سفر يك روزه به يزد آمد معمولاً در برنامه ريزي سفر يك روزه مقامات اجرايي كشور از جمله وزرا يا معاونان آنان برنامه فشرده‌اي تنظيم مي‌گردد و بايد در زمان معيني برابر با برنامه‌اي كه تدوين گرديده در جلسات مختلف شركت نموده و به بازديد، سخنراني، افتتاح، كلنگ زدن و اهداي لوح بپردازند و در نهايت چون استراحتي در كار نيست سختي هايي را در آن روز تحمل نمايند گرچه به اين امر رضايت دارند ولي بايد بررسي شود كه آيا سفر موفقيت آميز بوده و نتيجه آن مورد رضايت مردم واقع شده است؟

در هر سفر از بيت المال هزينه هايي پرداخت مي‌گردد. وقت بسياري از مأموران نيز براي تمهيدات و مقدمات كار صرف مي‌شود رفت وآمدهايي صورت مي‌گيرد، چه بسا كار اداري آن روز در آن اداره و سازمان و مراجعه كنندگان در شهري كه وزير يا مسئول اجرايي به آن جا مسافرت نموده مختل گردد اما وقتي به قول معروف سنگين و سبك مي‌كنند اظهار مي‌دارند با در نظر گرفتن نتايج حاصله، مسافرت رضايت بخش بوده و اثرات مثبت و موثري به بار آورده است.

با اين توضيح اميد است سفر يك روزه وزير ارشاد و فرهنگ اسلامي به يزد قرين موفقيت بوده و دست آوردهايي در زمينه اجتماعي و فرهنگي براي استان دارالعباده در پي داشته باشد. نگارنده لازم مي‌داند پيرامون برنامه ريزي اين سفر به افراد مسئول نكاتي را يادآوري كند.

اما قبل از آن به فرازهايي از سخنان وزير در يك هفته اخير اشاره مي‌شود.

- خبرنگاران افراد امين جامعه هستند بايد ضمن بيان ضعفها به صورت منصفانه نقاط قوت نيز به شايستگي گفته شود و خبر به عنوان امانت در دست خبرنگاران به صورت صادقانه به مردم و مسئولان ارائه گردد.

- تعداد نشريات و خبرگزاري‌هاي مغرض در كشور بسيار محدود است . . . و به دنبال بستن روزنامه‌اي طرح موضوع بيكار شدن كارمندان و خبر نگاران آن، نخ نما شده است.

- دولت از نقد استقبال مي‌كند و در واقع دولت پذيراي نقد است و مشكلي با نقد ندارد ولي اينكه مطالب تحريف شود و مطالب خلاف واقع منتشر شود درست نيست و از نظر قانون خلاف است . . .

- وزير ارشاد از ابلاغ تعرفه جديد آگهي‌هاي دولتي در آينده خبر داد و گفت تعرفه‌ها بايد متناسب با افزايش نرخ‌ها تغيير يابد . . .

- سيدمحمد حسيني به فعاليت‌هاي درخشان دولت نهم و دهم اشاره كرد و اظهار داشت: همه بايد در خدمت نظام و مردم باشند و دولت نيز در خدمت مردم است.

يادآوري برخي نكات ضروري:

1- چه خوب بود كه برنامه ريزان سفر وزير به يزد، زماني هم براي ديدار مديران رسانه‌ها و خبرنگاران استان با وزير در نظر مي‌گرفتند تا هم به گردانندگان يكي از اركان مهم قانون اساسي عنايتي مي‌شد و هم وزير ارشاد با نظرات و پيشنهادهاي اين گروه سختكوش و علاقه مند به ارزش‌هاي نظام آشنا مي‌گرديد و يحتمل با اشاره به نكات قابل توجه و طرح بعضي از مسايل مهم فرهنگي در روشنگري برخي از ابهامات و نارسائيها نقش اساسي را ايفا مي‌كرد. با مشكلات و دشواريهاي كار روزنامه نگاري در يزد آشنا مي‌شد و احتمالاً يكي از پيشكسوتان اين حرفه گرانقدر را كه 30 سال است در اين مسير فعاليت دارد، مي‌نواخت و لوح سپاسي به او اهدا مي‌كرد.



3- زماني كه سرنوشت روزنامه‌اي به توقيف موقت مي‌كشد شايسته است كه كل مجموعه مورد بي مهري قرار نگيرد و تا موقعي كه دادگاه حكم قطعي صادر نكرده است افراد آن مجموعه فرهنگي را كه ماه‌ها يا سال‌ها در زمينه كار دشوار اطلاع رساني فعاليت داشته‌اند مورد اهانت قرار ندهيم و بكوشيم كه در حد امكان دوره توقيف موقت را كوتاه كنيم و ارزش‌هاي مادي و معنوي كاركنان اين مجموعه را حفظ كنيم.بيمه بيكاري براي درصد كمي از مشكلات آنهم فقط از جنبه مادي راه گشا است.

4- در چند سال اخير هر بار كه يكي از مسئولان بلند پايه وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي به يزد مسافرت نموده با توجه به افزايش قيمت‌ها و به درخواست مديران رسانه‌ها قول مي‌دهد كه در آينده يا اولين فرصت نسبت به تغيير نرخ آگهي‌هاي مندرج در مطبوعات اقدام جدي به كار گيرد ولي تاكنون اين وعده‌ها و قول و قرارها عملي نشده است. اميد است با آمدن وزير ارشاد اين مسئله نيز مورد توجه جدّي واقع شود.

5- آخرين پيشنهاد اين است كه اگر براساس مقررات و دستورالعمل هايي قرار است به مطبوعات استان تسهيلاتي تعلق گيرد بدون منت و فخرفروشي اين و آن به اصطلاح همگان را با يك چشم نگاه كنند، عدل وانصاف را رعايت نمايند و نشريه يا نشرياتي مورد بي مهري و بي توجهي واقع نشود و اينگونه نباشد كه با موافقت و دستور نهاد رياست جمهوري در دولت نهم به يك موسسه غيردولتي در يزد مبلغ 3 ميليارد ريال اهدا كنند و ديگر مراكز غير دولتي استان را ناديده بگيرند در حاليكه با اهداي مبلغي حدود يك درصد آن مبلغ به برخي از اين مدارس بسياري از مشكلات آنها بر طرف مي‌شد.

متاسفانه مسئولان ذيربط نيز در هيچ يك از جلسات رسمي يا به صورت نامه اعتراض خود را به اين اقدام غيرمنصفانه اظهار نداشته و با سكوتي تلخ از كنار اين مسئله مهم گذشته اند، نمي‌دانم چه موقع اثرات اينگونه روش‌ها و عكس العملهاي آن از ذهن‌ها زدوده خواهد شد؟
2- در حاليكه وزير ارشاد به شهردار شهر كه در همين ايام و در صحن علني شوراي شهر با طرح 39 سئوال مورد پرسش و يا استيضاح قرار گرفته است لوح تقدير مي‌دهد. طبيعي است كه روزنامه نگاري مثلاً با30 سال سابقه فعاليت مطبوعاتي شايستگي دريافت لوح تقدير را دارد!

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا